הנה עכשיו שאני מוכר אותם, החלטתי להשאיר כאן מבחן ארוך טווח לאופניים שאיתי כבר שנתיים הסלסה קבלרו הנאמנים שלי. אופניים שכבר לא מיוצרות.
את הקבלרו רכשתי כשלדה עליה הרכבתי חלקים עם דגש על אמינות ומשקל סביר. לא חיפשתי את הקל ביותר אלה את מה שקל אמין ובמחיר שפוי (ועל כך אפשר להתווכח...) סה"כ עלות האופניים הגיע ל 12,500 ₪ אחרי דילים והנחות וכל זה.
הקבלרו תוכננו כאופני קרוס קאנטרי קלים עד תחרותיים תוך שמירה על מוניטין האמינות של היצרן האמריקאי הוותיק. השלדה במשקל 2.2 קילוגרם קלה מאוד גם בסטנדרטים של היום והיו סלסה קבלו שעמדו לכמה שבועות במקום הראשון באותו אתר של יבבני המשקל. זווית ראש של 71, זווית מושב של 73 וצינור עליון ארוך משייכים אותם לקטגורית ה XC התחרותי.
הסלסה אבזרו בגלגלי מאביק 317 על חישוקי פורמולה, בלמי דיסק של שימאנו דאור, חלקי XT ו SRAM מהמדף העליון, מקדימה אחראי על השיכוך בולם rockshox reba 115mm ומאחורה ארבע אינטש של בולם ה 5element. סה"כ כל החבילה שוקלת כולל חומר וללא פדלים 12.3 קילו.
כבר ברכיבות הראשונות הרגשתי כמה מהר האופניים האלה טסים קדימה, מתלה הסינגל פיבוט ממוקם היטב, ואין בובינג למעט בעת פידול בעמידה. קשיחות צד מרשימה של השלדה מאפשרת העברה מלאה של הכוח לגלגלים.
תנוחת הישיבה מצאה חן בעני הרוכבים התחרותיים שבחבורה אך לי אישית כרוכב טיולים המרחק בין המושב לכידון היה גדול מדי וסבלתי מכאבי גב בתחילת השימוש באופניים. הדבר נפתר כאשר החלפתי את הסטם לקצר וגבוה יותר.
מתלה הסינגל פיבוט של הסלסה אינו מתקשח בעת הפידול וממשיך לספק שיכוך גם כשמפדלים מעל מכשולים וקטעים טכנים, שלא כמו אופני סינגל פיבוט אחרים עליהם רכבתי לסלסה אין פידבק מהפדלים במפגש עם מהמורות ולכן ניתן לתת כוח גם בקטעים טכניים.
הקבלרו אינם אופניים מפנקות בכך ששיכוך המהמורות הקטנות אינו מושלם, בולם ה 5elemrnt מאחור מתחיל לעבוד ממהמורות בינוניות ומעלה ואינו רך ומפנק גם כאשר הסאג הוא 30%. הבולם אינו נותן הרגשה של יותר מהארבע אינטש שיש לו אך כל אינטש מנוצל היטב ולקראת סוף המהלך המתלה מתקשח ולא סגר מהלך בנקישה אף פעם. מקדימה אין צורך להציג את ה rockshox reba זהו בולם מצוין שמאפשר לדעת בדיוק מה קורה עם הגלגל הקדמי.
טיפוס - משקל קל יחסית והעברת כוח יעילה הופכים את הסלסה למטפסי עליות משובחים, שב במושב סובב את הפדלים ותן לאופניים לעשות את הכל בשבילך, העלייה תסתיים מהר. כאשר הטיפוס הופך תלול יש לשם לב לגלגל הקדמי ע"י העברת משקל הגוף קדימה. כמו כן בעליות טכניות ובמצבים גבוליים צריך לדעת מתי אפשר לעביר כוח לגלגל האחורי בלי לאבד אחיזה. סה"כ אופני אולד-סקול: עושים את העבודה אבל צריך להכיר את המכונה ואת הקריזות שלה.
ירידה - שיניתי את מהלך הבולם הקדמי מ 100mm ל 115mm כדי לזרום טוב יותר בירידות, למתן את זווית הראש התלולה ולהוסיף לשיכוך המהמורות הקטנות ע"י הגדלת הסאג. הסלסה מצוינים בירידות כל עוד הן אינן מיועדות לאופני DH. דרופים של חצי מטר נספגים היטב וגם דרופים של עד מטר ירדתי אך לא בששון ושימחה וזאת חוויה מפחידה שהאופניים לא יועדו לה. השלדה חסונה ביותר וזה מאפשר לדעת לאן האופניים פונים והיכן הם עכשיו. יש משהו "מכובד" בדרך שבה הקבלרו מתנהגים, האופניים שומרים על קור רוח ויציבות גם במצבים קיצוניים אך לא מעודדים אותך להשתעשע כאילו אומרים "אם תיפול תפסיד את המרוץ חדל שטויות". כמובן שזווית ראש של 71 מעלות לא מאפשרת ביצועי אול-מאוטין יש לבחור את הקווים הסולידיים ולהימנע מגינות סלעים כשאפשר. הקבלרו אינם אופניים עליהם אתה מרגיש כל יכול בירידות, אך לא לכך תוכננו.
בלימה: בלמי שימאנו דאור עם דיסק קדמי ואחורי של 160mm עושים עבודת בלימה טובה (גם אם לא יוצאת דופן) אלו הם סוסי עבודה אמינים ובמשך שנתיים החלפתי רק פעם אחת רפידות ומעבר לזה כלום. המתלה האחורי מסוג סינגל פיבוט מתקשח בירידות שלא כמו במערכות מתלה מתוחכמות יותר. משמע בעת בלימה המתלה עוקב לאט יותר אחר שינויים בקרקע ומגיב בצורה נוקשה. אפשר להסתדר עם זה אבל צריך לציין שהתופעה קיימת.
סיבובים: זווית היגוי תלולה בסיס גלגלים קצר מאפשרים שינויי כיוון סופר מהירים ודהירה בסינגלים. השלדה הקשיחה אינה מתרשמת מעומסי צד וכל זה מאפשר להגיע למהירויות פנייה גבוהות תוך שליטה. במהירויות גבוהות ההיגוי החד דורש תשומת לב וריכוז. אלו אופניי קרוס קאנטרי תחרותיות על כל המשתמע.
אמינות: במשך שנתיים האופניים משרתות אותי נאמנה באמינות מוחלטת, אני בודק את הצירים והמסבים אחת לכמה זמן רק בכדי לגלות ששום דבר לא זז ואין צורך לחזק. אלה אופניים שקטות ללא קרקושים ודפיקות למיניהן למרות שהם כבר שנתיים בשימוש אינטנסיבי כל סוף שבוע. פעם הייתי רומנטי וחשבתי שאם אופניים לא יתקלקלו לי אני אשאר אתם המון זמן, בפועל מנגנוניי השיווק של היצרנים מצליחים להגיע אליך ופתאום חושק במשהו אחר.
אז למי הסלסה מתאימות? אופני הארבע אינטש איבדו את מרכז הבמה לטובת ה החמש אינטש ולדעתי בצדק. רובינו לא משתתפים בתחרויות והסיבה שאנו רוכבים היא הנאה מהרכיבה ולא חשוב לנו להיות מקום ראשון בתחרות קרוס קאנטרי. אופני החמש אינטנש פחות מענישים ודורשים פחות ריכוז בקטעים טכניים. הסלסה מתאימים לשני סוגי רוכבים לדעתי. האחד הרוכב התחרותי שמחפש את השלדה הקלה ביותר שתעביר את הכוח שלו מהר וללא אובדן אנרגיה בדרך אל הקרקע. השני הוא רוכב הזנב הקשיח הספרטני שעברו גם ארבע אינטש זה יותר מדי, אבל מעוניין בשיכוך מלא (לא עבור הפינוק) אלה בגלל האחיזה המשופרת והאפשרות לרכב מהר יותר בלי השתוללויות הזנב המפחידות של אופני הזנב הקשיח. סה"כ הסלסה הם תוצר מדוייק של התכנון המקורי שלהם.
הקבלרו אינם אופניים מפנקות בכך ששיכוך המהמורות הקטנות אינו מושלם, בולם ה 5elemrnt מאחור מתחיל לעבוד ממהמורות בינוניות ומעלה ואינו רך ומפנק גם כאשר הסאג הוא 30%. הבולם אינו נותן הרגשה של יותר מהארבע אינטש שיש לו אך כל אינטש מנוצל היטב ולקראת סוף המהלך המתלה מתקשח ולא סגר מהלך בנקישה אף פעם. מקדימה אין צורך להציג את ה rockshox reba זהו בולם מצוין שמאפשר לדעת בדיוק מה קורה עם הגלגל הקדמי.
טיפוס - משקל קל יחסית והעברת כוח יעילה הופכים את הסלסה למטפסי עליות משובחים, שב במושב סובב את הפדלים ותן לאופניים לעשות את הכל בשבילך, העלייה תסתיים מהר. כאשר הטיפוס הופך תלול יש לשם לב לגלגל הקדמי ע"י העברת משקל הגוף קדימה. כמו כן בעליות טכניות ובמצבים גבוליים צריך לדעת מתי אפשר לעביר כוח לגלגל האחורי בלי לאבד אחיזה. סה"כ אופני אולד-סקול: עושים את העבודה אבל צריך להכיר את המכונה ואת הקריזות שלה.
ירידה - שיניתי את מהלך הבולם הקדמי מ 100mm ל 115mm כדי לזרום טוב יותר בירידות, למתן את זווית הראש התלולה ולהוסיף לשיכוך המהמורות הקטנות ע"י הגדלת הסאג. הסלסה מצוינים בירידות כל עוד הן אינן מיועדות לאופני DH. דרופים של חצי מטר נספגים היטב וגם דרופים של עד מטר ירדתי אך לא בששון ושימחה וזאת חוויה מפחידה שהאופניים לא יועדו לה. השלדה חסונה ביותר וזה מאפשר לדעת לאן האופניים פונים והיכן הם עכשיו. יש משהו "מכובד" בדרך שבה הקבלרו מתנהגים, האופניים שומרים על קור רוח ויציבות גם במצבים קיצוניים אך לא מעודדים אותך להשתעשע כאילו אומרים "אם תיפול תפסיד את המרוץ חדל שטויות". כמובן שזווית ראש של 71 מעלות לא מאפשרת ביצועי אול-מאוטין יש לבחור את הקווים הסולידיים ולהימנע מגינות סלעים כשאפשר. הקבלרו אינם אופניים עליהם אתה מרגיש כל יכול בירידות, אך לא לכך תוכננו.
בלימה: בלמי שימאנו דאור עם דיסק קדמי ואחורי של 160mm עושים עבודת בלימה טובה (גם אם לא יוצאת דופן) אלו הם סוסי עבודה אמינים ובמשך שנתיים החלפתי רק פעם אחת רפידות ומעבר לזה כלום. המתלה האחורי מסוג סינגל פיבוט מתקשח בירידות שלא כמו במערכות מתלה מתוחכמות יותר. משמע בעת בלימה המתלה עוקב לאט יותר אחר שינויים בקרקע ומגיב בצורה נוקשה. אפשר להסתדר עם זה אבל צריך לציין שהתופעה קיימת.
סיבובים: זווית היגוי תלולה בסיס גלגלים קצר מאפשרים שינויי כיוון סופר מהירים ודהירה בסינגלים. השלדה הקשיחה אינה מתרשמת מעומסי צד וכל זה מאפשר להגיע למהירויות פנייה גבוהות תוך שליטה. במהירויות גבוהות ההיגוי החד דורש תשומת לב וריכוז. אלו אופניי קרוס קאנטרי תחרותיות על כל המשתמע.
אמינות: במשך שנתיים האופניים משרתות אותי נאמנה באמינות מוחלטת, אני בודק את הצירים והמסבים אחת לכמה זמן רק בכדי לגלות ששום דבר לא זז ואין צורך לחזק. אלה אופניים שקטות ללא קרקושים ודפיקות למיניהן למרות שהם כבר שנתיים בשימוש אינטנסיבי כל סוף שבוע. פעם הייתי רומנטי וחשבתי שאם אופניים לא יתקלקלו לי אני אשאר אתם המון זמן, בפועל מנגנוניי השיווק של היצרנים מצליחים להגיע אליך ופתאום חושק במשהו אחר.
אז למי הסלסה מתאימות? אופני הארבע אינטש איבדו את מרכז הבמה לטובת ה החמש אינטש ולדעתי בצדק. רובינו לא משתתפים בתחרויות והסיבה שאנו רוכבים היא הנאה מהרכיבה ולא חשוב לנו להיות מקום ראשון בתחרות קרוס קאנטרי. אופני החמש אינטנש פחות מענישים ודורשים פחות ריכוז בקטעים טכניים. הסלסה מתאימים לשני סוגי רוכבים לדעתי. האחד הרוכב התחרותי שמחפש את השלדה הקלה ביותר שתעביר את הכוח שלו מהר וללא אובדן אנרגיה בדרך אל הקרקע. השני הוא רוכב הזנב הקשיח הספרטני שעברו גם ארבע אינטש זה יותר מדי, אבל מעוניין בשיכוך מלא (לא עבור הפינוק) אלה בגלל האחיזה המשופרת והאפשרות לרכב מהר יותר בלי השתוללויות הזנב המפחידות של אופני הזנב הקשיח. סה"כ הסלסה הם תוצר מדוייק של התכנון המקורי שלהם.
מידות וגאומטריה:
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה