יום חמישי, 22 בינואר 2009

BMC Trailfox 2 - מבחן

מאת: דרור לביא

BMC Trailfox 2

חברת BMC השוויצרית התחילה את חייה בבניית אופניים עבור חברת Raleigh ולאחר שהסתיים הרשיון החלה החברה בתכנון ובניית אופניי הרים. כיום BMC מוכרת לרוב בעיקר בתחום אופני הכביש אך המקור שלה הוא בשטח. ה Trailfox 02 שנבחנים כאן הם דגם ה 5 אינטש של החברה, אלו אופני שבילים המיועדים לרכיבות קרוס קאנטרי טכני ולגמיעת מרחקים ביעילות ע"פ המסורת האירופית.
Trailfox 02 הם דגם הביניים במשפחת הדגמים, מתחתם בהיררכיה ה Trailfox 03 ומעליהם Trailfox 01 כל הדגמים חולקים את אותה שילדה כאשר ההבדלים הם ברמת האבזור.

ניטראליות שוויצרית – כאשר אספנו את האופניים מאולם התצוגה של היבואן התרשמנו מאיכות הגימור והבנייה של ה BMC אך עלי להודות שהמראה הטכנולוגי שלהם לא משך אותי במיוחד, אני אוהב שמריחים את הבוץ כבר שמסתכלים על האופניים באולם התצוגה. ה BMC נראו בעיני כמו מוצר הייטק מתוחכם, שלא נועד ללכלך אותו בבוץ.
גיאומטריה – המהנדסים ב BMC החליטו לעשות את הדברים בדרך שונה מהמקובל באופני חמש אינטש, ל Trailfox 02 זווית ראש של 71 וזווית-מוט כיסא של 73, זוויות אלה אופייניות יותר לאופני קרוס קאנטרי תחרותיים בעלי מהלך קצר מאשר לאופני 5 אינטש. בנוסף ל Trailfox יש תומכות שרשרת ארוכות (מה שמקשה על הרמת גלגל). סה"כ גיאומטריה שונה מהמקובל והיינו סקרנים לדעת כיצד כל זה יתבטא ברכיבה.

טכנולוגיה ומשקל - BMC משתמשים במערכת מתלה אחורי הנקראת Virtual Pivot System (VPS) שפועלת בדומה למערכות מתלה כגון ה VPP של סנטה קרוז, ה Maestro של גיאנט וה DW-Link בהן המתלה האחורי מבודד את הפדלים מפעילות המתלה. ה VPS אמור למונע "בעיטות" של הפדלים כאשר המתלה מתכווץ ולאפשר פידול גם במקומות מאתגרי פידול כגוון גינות סלעים ואלמנטים טכניים. שלדת אלומיניום קלה שמעוצבת בשלושה עוביי צינור שונים ובחירת חלקי קצה מצוינת מציבים את האופניים במשקל מכובד יחסית למהלך של 12.2 ק"ג.


כמו שעון שוויצרי –ה Trailfox נבחנו במגוון מסלולים אופייניים: יער חורשים על האלמנטים הטכניים, הקפיצות, הדרופים והעליות המסולעות שבו, יער בן שמן, והסינגלים המהירים של החורף, טיפסנו את נחל כיסלון ולסיום קינחנו ברכיבת אפיק ארוכה ומישורית.
על האופניים - רכיבה קצרה על Trailfox הספיקה כדי להתרשם מהתאוצה המיידית והקלילות בה הם מתקדמים ושומרים על מהירות. מכלולי ההינע על בסיס שימאנו XT פעלו בצורה מדויקת ואמינה לאורך כל מהלך המבחן. תנוחת הרכיבה ניטראלית נוחה וממקמת את הרוכב במרכז האופניים.

טיפוס - ה BMC כיכבו בטיפוס כל סוגי העליות: טכניות מתונות, ותלולות,. הצלחתנו לטפס עליות טכניות שלא פיצחנו בעבר על אף סוג אופניים, ה Trailfox עושים זאת הודות לעבודה מצוינת של בולם ה DT Swiss והמתלה האחורי שעוקבים אחרי הקרקע באדיקות חסרת פשרות גם צמיגי ה Schwalbe Nobby Nic סיפקו אחיזה והרשימו לטובה.
ל Trailfox תומכות שרשרת ארוכות ולכן הגלגל הקדמי אינו מתרומם בקלות גם כאשר השיפוע הופך תלול במיוחד. הוספו לכך זווית ההיגוי של 71 מעלות שמאפשרת שינויי כיוון מהירים וקיבלתם מכונה שמאפשרת להתמודד עם כל עליה שתציבו בפניה. אם לא הצלחתם לטפס את זה על ה Trailfox... אתם צריכים להשתפר או שאי אפשר לעלות את זה.

פידול והאצה – לא נעלנו את המתלה האחורי בשום מקום בשטח מכיוון שלא היינו צריכים לעשות זאת. מערכת ה Virtual Pivot Systemמנטרלת ביעילות את תנודות הפידול מהבולם אין בובינג אין אובדן כוח והשלדה קשיחה גם "כשנותנים בראש" בגלגל שיניים אמצעי. בולם ה DT Swiss 180AM שפחות מוכר (וקצת יותר יקר) מה RP23 של פוקס, עושה עבודה מצוינת בגיהוץ המהמורות הקטנות. ניתן לנעול את שתי הבולמים והשתמשתי בכך בכבישים ודרכי עפר. מנוף הנעילה של הבולם נמצא מתחת למושב והגישה אליו קלה ומהירה. ניתן לנעול גם את הRockShox Revelation 426 שמקדימה ע"י ידית בזרוע ימין של הבולם. הנעילה הופכת את האופניים לאופני זנב קשיח לכל דבר למעט כניסה ישירה במכשול אז נפתחים שסתומי הפריצה ומשחררים את הנעילה.

ירידות – אלה אינן אופני אול מאונטין ויש להבין זאת. זווית ההיגוי החדה מאפשרת טיסה מהירה בסינגלים ושינויי כיוון מהירים גם בירידות אך אלה לא אופניים מסוג "נחזיק כידון חזק ויהיה בסדר". יש לבחור קווים נכונים בעת הירידה. ה Trailfox יכולים לרדת מהר מאוד אך הרוכב צריך להיות מיומן ומרוכז. אין כאן את ההרגשה הבטוחה של אופני אול מאונטיין בעלי זווית ראש כהה. עם זאת ההיגוי המהיר מאפשר לשנות כיוון גם "ברגע האחרון" ומאפשר תיקונים כאשר טעינו בבחירת הקו. אהבתנו את בולם ה Revelation 426 מקדימה, RockShox עשו עבודה מצוינת עם הבולם הזה והוא תפקד ללא דופי במהלך כל המבחן ונתן הרגשה בטוחה ונשלטת.


סינגלים הם המקום בו האופניים זורחים, ההיגוי מדויק ומאפשר לדעת היטב מה קורה מתחת לצמיגים. החלקות הגלגל ניתנות לשליטה הודות לצמיגי ה Schwalbe Nobby Nic שהרשימו והשלדה המאוזנת. כאשר ממש מגזימים האיתות הוא סחיפה אחידה של שתי הגלגלים שדורשת את תיקון ההיגוי וממשיכים בטיסה.


בלימה – רוטר קידמי ואחורי של 180 ונשיכה חזקה של בלמי ה XT מאפשרים בלימה מאוחרת ועצירה באצבע אחת. המתלה האחורי עוקב היטב אחרי השטח גם תחת בלימה ומאפשר בלימות של הרגע האחרון בכניסה לסיבוב ובכלל.

שועל שבילים שוויצרי – אז האם ה Trailfox שווים 13,995 כאשר יש כל כך הרבה מתחרים חזקים באותה קטגורית מחיר, חלקם מיצרנים מוכרים וותיקים יותר בארץ?
לדעתי התשובה היא כן. במחיר זה תקבלו שילדה וחבילת אבזור מרשימה ואופניים שאין צורך לשדרג בהם כלום. הגימור של ה BMC הוא באותה האיכות שלמדנו לצפות מהשוויצרים וניכרת תשומת לב רבה לפרטים הקטנים כמו תפס הכיסא היעיל שמונע תפיסה אקראית של המכנס והפשטות החכמה שבה כל חלק במתלה האחורי ממוקם כך שאין צורך בבית מתלה היוצא מאחד הצינורות (פרט שגם חוסך במשקל).
גם המושב ממותג הבית של BMC היה נוח להפליא, פחות אהבנו את הגריפים הננעלים שהיו דקים מעט והיינו מחליפים אותם לאלו של ODI.

למי הם מתאימים? – אהבנו את ה Trailfox 02. זאת לא הייתה אהבה ממבט ראשון אבל אלו אופניים שכבשו אותנו עם כל רכיבה. אלה אופניים נהדרים לגמיעת מרחקים, לטיולי עומק, ומתאימים היטב להגדרת השימוש שלהם כאופניי שבילים. הם יתאימו במיוחד לרוכב מנוסה שיוצא לרכיבות אפיק ארוכות בהם הוא יעריך את יעילות העברת הכוח והמהלך הארוך שישאירו אותו רענן. חברת BMC עשתה עבודה מצוינת עם ה Trailfox והיה ממש קשה להחזיר את האופניים לחנות היבואן, נשמח לעשות להם מבחן ארוך טווח. אנו ממליצים למי שמתכוון לרכוש אופניי שבילים בטווח המחיר הזה להכניס את ה Trailfox לרשימת האפשרויות שלו.


BMC Trailfox 2 - 2008

בולם קדמי: RockShox Revelation 426

מחיר: 13,995

בולם אחורי: DT Swiss 190L rear shock 

ארץ יצור: סין

חישוקים: DT Swiss EX 

משקל: 12.2 ק"ג

צמיגים: Schwalbe Nobby Nic 2.25

יבואן: אטלנטיס

צירי גלגל: XT Disc

גודל שלדת מבחן:  17 (מדיום)

מעצורים: Shimano XT

אורך תומכות שרשרת: 45.7 סנטימטרים

ידיות מעצורים: Shimano XT

אורך צינור עליון: 57 סנטימטרים

גלגלי הינע: Shimano XT

זווית ראש: 71 מעלות

ידיות הילוכים: Shimano XT

זווית אוכף: 73 מעלות

מעביר קדמי: Shimano XT

מרווח עמידה: 72 סנטימטרים

מעביר אחורי: Shimano XT

בסיס גלגלים: 110.7 סנטימטרים

גלגלי שיניים: Shimano XT

מהלך קדמי: 130mm

קסטה: Shimano XT

מהלך אחורי: 130mm

פדלים: ללא (נבחנו עם Shimano 647)

חומר שילדה: אלומיניום

 אופני הרים - בלוג

אין תגובות: